Annatextiles VOCABULAR - Embroideries


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Seidenstickerei, Stumpwork



Silk Embroidery, Stumpwork


Broderie en soie


Ricamo in seta
             
Stumpwork:
Seit der Reformation wurde Nadelarbeit in England gerne mit weiblicher Religiosität in Verbindung gebracht. Das textile Handarbeiten der Mädchen entsprach dem puritanischen Bild von Tugend und Frömmigkeit. Dabei scheinen bei den Mädchen die seit um 1630 bis gegen Ende des 17. Jahrhunderts zur Ausbildung gehörenden Reliefstickereien besonders populär gewesen zu sein. Zu sehen sind auf diesen Arbeiten Darstellungen aus dem Alten Testament und der Klassik, wie Adam und Eva, die Opferung Isaaks, das Urteil von Paris oder Bilder aus Ovids Metamorphosen. Grosser Beliebtheit erfreuen sich Szenen mit dem Königspaar Charles I und Henrietta Maria, in welchen die Stickerinnen wohl gerne sich selbst mit ihrer grossen Liebe  wiedergeben.

Überliefert sind uns diese minutiös bestickten Werke als Bilder, Rahmen, Bucheinbände und Einzelteile für Schmuck- oder Toilettenkästchen. Die Stickereien sind mit Baumwolle, Leinen, Werg oder Holzteilchen unterlegt. Für Hände und Gesichter fanden auch Wachs oder Bein Verwendung. Zusätzlich geschmückt sind die Arbeiten mit Perlen, Goldfäden, Galsstückchen oder echten Haaren. Auch gestrickte und gehäkelte Applikationen wurden verarbeitet. Die Szenen sind liebevoll eingebettet in Englische Gärten, die exotische Pflanzen bereicherten und in welchen sich einheimische und wilde Tiere tummeln.

Den Namen „Stumpwork“ erhielten die Stickereien im 19. Jahrhundert. Für diese Namensfindung gibt es verschiedene Interpretationen. Vielleicht hat die in diesem Wort enthaltene Bedeutung des „Stumpfes“, des „Plumpen“ auch eine Rolle gespielt. Denn noch 1913 ist über die Hässlichkeit und den Hohn dieser Stickerei gegenüber der Skulptur zu lesen.

Heute berühren die Stickereien durch eine gewisse Naivität, Charme und Innigkeit des Ausdrucks. Es scheint spürbar, wie die jungen Mädchen ihre Hoffnungen, Wünsche und Träume an die Liebe und das Leben mit eingearbeitet haben.

Ursula Karbacher, lic.phil.
Textilmuseum St.Gallen 



 

Stumpwork
In England, after the reformation, embroidery was often seen as a sign of devotion in women. For the puritan mind, a schoolgirl’s sampler symbolised her virtue and piety. The padded embroidery techniques, which were traditionally taught to young girls as early as 1630 and up to the end of the 17th century, seem to have been particular favourites. The scenes illustrated were taken from the Old Testament and classical mythology, such as Adam and Eve, the sacrifice of Isaac, the judgement of Paris or Ovid’s metamorphoses. Depictions of King Charles the First and his wife Queen Henrietta Maria were very popular, as they were a way for the embroiderer to represent herself and her beloved.

These minutely stitched pieces of handiwork have come down to us as pictures, frames, book covers and motives embossing jewellery boxes or beauty cases. They are stuffed with cotton, flax, tow or wood chips. Hands and faces are sometimes modelled out of wax or bone. The embroideries are also decorated with pearls, gold thread, bits of glass, or even real hair, and may include crocheted or knitted pieces. The scenes and characters are lovingly set in lavish bowers filled with exotic flowers and surrounded by playful pets and wild animals.

The name „Stumpwork“ was given to this style of embroidery in the 19th century. Its origin is unclear and subject to various interpretations. Maybe it refers to the meaning of „clumsy“ that the term stump implies. After all, in 1913, this technique was disparaged as a hideous travesty of relief sculpture.

Today, these works strike us by their unique naivety, charm and sincerity. They seem to still echo the hopes and dreams about love and life, harboured by the young girls who worked on them with such patience and skilfulness.


  Stumpwork / Broderie en relief à rembourrage ??
Après la Réforme en Angleterre, la broderie fut souvent considérée comme une marque de dévotion féminine. Dans l’esprit des Puritains, les travaux à l’aiguille d’une jeune fille reflétaient sa piété et sa vertu. Les techniques de broderie en relief à rembourrage traditionnellement enseignées aux jeunes filles, dès 1630 déjà et jusqu’à la fin du XVIIe siècle, semblent avoir connu une faveur toute particulière. Les scènes représentées étaient tirées de l’ancien Testament et de la mythologie classique, comme Adam et Eve, le sacrifice d’Isaac, le jugement de Paris ou les Métamorphoses d’Ovide. Les images du roi Charles Ier et de sa femme la reine Henriette Marie étaient très prisées, car elles permettaient à la brodeuse de se mettre en scène avec son aimé.
Ces travaux d’aiguille minutieusement exécutés nous sont parvenus sous forme de tableaux, d’encadrements, de jaquettes pour livres et de motifs ornant en relief des boîtes à bijou ou à produits de beauté. Ils étaient rembourrés de coton, de lin, d’étoupe ou de copeaux de bois. Les mains et les visages étaient parfois moulés en cire ou en os. Les broderies étaient aussi décorées de perles, de fils d’or, de verroterie, voire de vrais cheveux, ou agrémentées d’éléments crochetés ou tricotés. Les scènes étaient insérées avec grand soin dans des jardins clos débordant de fleurs exotiques, où s’ébattaient des animaux domestiques et sauvages.

Le nom anglais de « Stumpwerk » fut donné à ce type de broderie au XIXe siècle. Son origine est obscure et sujette à diverses interprétations. Le terme « Stump » renvoie à quelque chose de maladroit et disgracieux, notions auxquelles pourrait se référer ce nom. En effet, en 1913, cette technique fut décriée comme pastiche hideux de la sculpture en relief. De nos jours, c’est plutôt la naïveté, le charme et la sincérité de ces travaux qui sautent aux yeux. Ils se font encore aujourd’hui l’écho des espoirs, des désirs, des rêves de vie et d’amour que nourrissaient les jeunes filles qui mirent tant de patience et d’habileté à les broder.

 
  Literatur:
- Brooks, Mary M. – English Embroidery of the Sixteenth and Seventeenth Centuries in the Ashmolean Museum. – Oxford, 2004
- Synge, Lanto. – Art of Embroidery. – Woodbridge, 2001
- Epstein, Kathleen. – British Embroidery. – Williamsburg, 1998

-
Liz, Arthur. – Emboideries 1600-1700 at the Burrell Collection. – London, 1995
- Fifty Masterpieces of Textiles. – London, 1951
- Morris, Barbara J. – English Embroidery. – London, 1951
- Kendrick, A. F. – English Embroidery. – London,
1913.
 
 
  Die nachfolgenden Beispiele stammen aus der Sammlung des

Textilmuseums St.Gallen (Schweiz)
Details von Stickerei mit Stumpwork,
Inv.Nr. TM 32200

The following examples belong to the collection of the

Textilmuseum St.Gallen (Switzerland)
Details of embroideries with stuffed figures and attached pieces of embroidery.

Inv.Nr. TM 32200

Inv.Nr. TM 32200

Inv.Nr. TM 32200
     

Inv.Nr. TM 32200

Inv.Nr. TM 32200

Inv.Nr. TM 32200
     

Inv.Nr. TM 32200

Inv.Nr. TM 32200

Inv.Nr. TM 32200

Inv.Nr. TM 32200
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Inv.Nr. TM 32200


Flächenbildung mit Schlingstich -
Buttonhole Surface
Rokokostich, gebündelter Renaisancestich -
Rococostitch


Inv.Nr. TM 32200


Nadelmalerei - Needlepainting, Long and short Stitch or Embroidery Stitch, or Shading Stitch, also Satin Stitch, encroaching
Applikation von Kantillen, Schlingstich -
Purl is made of solid metal wire or strip coiled like a tiny spring
   
Photonachweis:

- Textilmuseum St.Gallen (Schweiz)
 
     

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Last revised August, 2016